בעיות ביישום תמ"א 38 ופתרונן

בעיות ביישום תמ"א 38 ופתרונןלפרויקט חיזוק מבנים לצורך עמידות בפני רעידות אדמה, פרויקט המכונה תמ"א 38, ישנה חשיבות ראשונה במעלה. עם זאת, מסתבר שדיירים שונים שבחרו להשתתף בפרויקט כזה מצאו את עצמם מתמודדים עם בעיות שונות. בשורות הבאות נראה מהן בדיוק הבעיות הללו וכיצד מומלץ להתגבר עליהן.

עיכובים מתמשכים

דוגמא לבעיה חמורה ביותר עימה נתקלו בעת האחרונה דיירים שהתקשרו עם יזם, הינה עיכוב תהליך העבודה במידה בלתי סבירה. בנקודה זו נדגיש שביצוע חיזוק מבנים נעשה רק לאחר התקשרות של הדיירים עם יזם, ששכר קבלן מבצע שעורך את הוספת הבנייה והחיזוקים הנדרשים. הדבר נעשה רק לאחר קבלת אישור מהרשות המקומית.

היזם, ששכר קבלן מבצע ואף התחיל בעבודה, הפסיק את העבודה באמצע והותיר את הדיירים במצב בלתי אפשרי.

  • ראשית, חיזוק המבנה המובטח לא הושלם עד למועד זה, יותר משנה לאחר המועד המובטח לסיום.
  • שנית, הדיירים מצאו את עצמם מתגוררים בלב "אתר בנייה" ללא יכולת להשלים את העבודה.
  • שלישית, הרשות המקומית אליה פנו הדיירים לעזרה טוענת שהיא איננה צד להסכם שאושר על ידה, ולכן על הדיירים לפתור את המצב באופן פרטי, בבית המשפט. פתרון כזה מצריך מימון שלא מצוי בידי הדיירים המיואשים.

הסיבות למצב

הסיבות שיכולות להביא להפסקת עבודה של חיזוק מבנה יכולות להיות רבות ומגוונות. לפני שנראה כיצד ניתן להתמודד עמן, ראוי להבין מדוע מקרים כאלה בכלל מתרחשים.

  • סיבה ראשונה לכך שיזם מפסיק את העבודות באמצע התהליך הינו מחסור במזומנים. שלא כמו במקרים של בניית דירות על ידי קבלנים גדולים, יזמים עשויים למצוא את עצמם מתקשים לקבל מימון בנקאי להשלמת הבניה. מכיוון שהתמורה ליזם תשולם רק בסוף תהליך הבנייה, יזם שלא מבצע תכנון פיננסי נכון עשוי להתקשות לשלם לקבלן המבצע עצמו.
  • סיבה נוספת להפסקת העבודה באמצע נובעת ממכשולים שגורמים דיירים או שכנים. לעיתים, לאחר שמתחיל ביצוע החיזוק עצמו עשויים גורמים שונים, מסיבות שונות, להביא לעיכובים. סיבות כמו חוסר שביעות רצון מהתמורה או טענות מול היזם או הקבלן המבצע הן דוגמאות לכך.
  • סיבה שלישית לבעיות שמתגלות לעיתים אחרי תחילת העבודה היא אי אספקת ערבויות מתאימות. כאשר היזם אינו מספק לדיירים ערבויות ובטחונות להשלמת הבנייה, הוא יכול בקלות להפסיק את העבודה, למשל לצורך קידום עסקים אחרים, משתלמים יותר. דבר זה עשוי להיות דומה לקבלני שיפוצים שלאחר חתימת חוזה אינם ממהרים לעמוד בהתחייבות.

לא חותמים עם כל אחד

הדרך הטובה ביותר לפתרון בעיות ביישום תמ"א 38 היא פשוטה – להיזהר ולהימנע מהן מראש, באמצעות כמה אמצעים שאין לוותר עליהם.

  • ראשית לכל, לא מומלץ להתקשר עם יזם לצורך חיזוק המבנה לפני בדיקת רקע מקדימה ומדוקדקת. חשוב לברר האם מדובר על יזם בעל ניסיון, כמה זמן לקח לו לסיים פרויקטים דומים בעבר ומהם האמצעים הכספיים שלו למימון הבניה. אפשר בהחלט לבצע בירורים נוספים עם לקוחות קודמים.
  • שנית, בשום פנים ואופן אסור לוותר על קבלה של ערבויות מתאימות. בדיוק כפי שנהוג לדרוש ולקבל ערבויות מקבלן לפני רכישת דירת מגורים, כך יש לנהוג גם בפרויקט תמ"א 38. מתן ערבויות יעשה כמעט תמיד רק על ידי יזם אמין, שיכול לממן את השלמת הבניה.
  • שלישית, נטרול התנגדויות – עוד לפני ההתקשרות עם היזם יש לבחון היטב את הסכמת כל הדיירים לביצוע הפרויקט. התנגדויות של דייר או שכן עיקש במיוחד יכולות להביא לעיכובים בלתי רצויים. לכן, חשוב להתייחס אליהם מראש ולא לנהוג בגישה הנפסדת של "יהיה בסדר".

ראו גם:

טיפים לביצוע תמ"א 38

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו