הכנה מוקדמת לרעידות אדמה

הכנה לרעידת אדמה

רעידות אדמה הינן תוצאה של חוסר יציבות גיאולוגי ושל התנגשות הלוחות הטקטוניים שנמצאים עמוק בבטן האדמה. את עוצמת הרעידות ניתן למדוד בסולמות שונים, והנזקים הפוטנציאליים שעלולים לבוא בעקבותיהם יכולים להיות הרסניים ביותר.

יחד עם זאת, ישנם אמצעים שונים שמאפשרים התמודדות טובה יותר ומזעור הנזק לנפש ולרכוש. האמצעים העיקריים הינם בנייה של מבנים מחוזקים, המתוכננים במיוחד לעמידות בפני רעידות, ושמירה על כללי התנהגות ובטיחות לפני וגם תך כדי הרעידה.

רעידות אדמה בישראל

למרות שישראל לא ספגה נזקים משמעותיים מרעידות אדמה בשנים האחרונות, אין זאת אומרת שניתן להישאר שאננים. למעשה, מיקומה של מדינת ישראל נחשב לפעיל יחסית מבחינה סיסמולוגית, ובמיוחד האזור של קו הגבול ישראל – ירדן.

היכולת של הרעידה להתפשט ממרכז הרעש אל הסביבה מביאה למעשה ערים רבות וריכוזי אוכלוסייה גדולים למצב שבו הם עשויים להיפגע מרעידה בהיקף גדול.

רישומים הסטורים שונים מתעדים רעידות באזור, שחלקן גרמו לחורבן של ערים שלמות ולהרס רב. בשנים האחרונות, התגברות המודעות לאפשרות קיומה של רעידה חזקה בארץ הביאה לצעדים כגון שיפור הבניה של מבנים חדשים וכן חיזוק מבנים קיימים, שנבנו לפני שנקבע תקן בניה מתאים (תמ"א 38). לא פחות חשוב מכך, יש לדעת שהכנה מוקדמת הינה בעלת משמעות רבה בשעת חירום.

לא להיכנס לפאניקה

כאשר עומדים בפני מצבים לא צפויים, מעוררי חרדה ופתאומיים, קל מאוד להיכנס לפאניקה. הבעיה העיקרית במצב כזה היא שקשה מאוד לחשוב בהיגיון ולפעול במהירות.

ליכולת לשמור על קור רוח ולפעול נכון יכולת להציל חיים ולכן, חשוב מאוד להכיר את כללי ההתנהגות וכן לנקוט בכמה פעולות של הכנה מוקדמת. פעולות שכאלה חשובות גם מתוקף היותן מקטינות חרדה.

הכנה מוקדמת

הפעולות החשובות של הכנה מוקדמת כוללות:

  1. התאמת הבית למקרה של רעידה – ביצוע חיזוקים במידה ומדובר בבניין ישן. ניתן לבחור בתמ"א 38 או בשיטות נוספות.
  2. מצמידים לקירות – בזמן רעידה חזקה ישנו סיכוי רב להתמוטטות מדפים, נפילת תמונות, שבירת חלונות. חשוב מאוד לבצע הצמדות וחיזוקים של פריטים כגון מדפים וכונניות לקירות או לתקרה. בנוסף, יש למקם חפצים או פריטים שונים שמועדים לנפילה הרחק מהמיטות של בני הבית.
  3. הצטיידות – לקראת רעידת אדמה, חשוב להכין מלאי של מזון ושתייה לשעת חירום. בקבוקי מים מינרליים, קופסאות שימורים ומזון משומר אחר צריכים להיות מאוחסנים במקום זמין ונגיש. בנוסף, יש להצטייד גם בערכה של עזרה ראשונה, בפנס ובמכשיר רדיו שפועל על סוללות. כדאי גם לשמור כסף מזומן לשימוש בשעת הצורך.
  4. מסמכים חשובים – מומלץ להכין עותקים של מסמכים חשובים ולשמור אותם בהישג יד, במרוכז. עותק של אותם המסמכים ניתן לשמור גם אצל חברים או קרובי משפחה, ליתר ביטחון.
  5. להכיר את השטח הבטוח שאליו יש להגיע במקרה של רעידה חזקה. במידה ויש חדר ביטחון או ממ"ד נגיש, זהו המקום הבטוח ביותר בבית. במידה ואין כזה, עדיף לצאת לחדר המדרגות.
  6. ביטוח רעידות אדמה – ניתן לרכוש ביטוח מבנה בפני רעידות אדמה.

כללים להתנהגות נכונה

במקרה שנקלעים למצב חירום שכולל רעידת אדמה, חשוב לשמור על קור רוח ולפעול בצורה הבאה (בהנחה ונמצאים בתוך מבנה סגור):

  1. כבוי ברז הגז המרכזי כמו גם מפסק החשמל הראשי.
  2. במידה וניתן, יש לצאת מהבניין ולהרחיק ממנו ככל שניתן.
  3. אם אין אפשרות לצאת מהבניין, יש להיכנס לחדר הביטחון (ממ"ד או ממ"ק).
  4. במידה ולא קיים חדר ביטחון, יש לצאת לחדר המדרגות.
  5. במידה ולא ניתן לצאת לחדר המדרגות, יש להתרחק מקירות חיצוניים, חלונות, חפצים מתנדנדים. יש לתפוס מחסה מתחת למשקוף או לשולחן יציב.
  6. לאחר שהרעידה מסתיימת, יש לצאת מהמבנה ולהתרחק ממנו מחשש לרעידות נוספות.
קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו