מפקח בנייה מטעם הדיירים

מפקח בנייה מטעם הדייריםבתחום הבנייה והתשתיות, למפקח הבנייה תפקיד משמעותי בהצלחת פרויקטים ובעבודה לפי התכנון המקורי. המפקח הוא במידה רבה המקשר בין מה שנמצא על הנייר במשרד האדריכלים או המהנדסים לבין העובדים בשטח והציוד באתר הבנייה.

בפרויקטים של תמ"א 38, פרויקטים מאוד מורכבים הנדסית ותכנונית, מפקח מקצועי הוא הכרח לבטיחות ואיכות העבודה וכמו כן לטובת הכדאיות הכלכלית עבור כל הצדדים. בהקשר זה, מפקח בנייה מטעם הדיירים בפרויקט של תמ"א 38 בהחלט יכול להיות דרך פעולה יעילה ומומלצת, בכך שמדובר על עוד גורם מקצועי המתמחה בתחום ויכול לשמור על האינטרסים של הדיירים בשטח ממש.

עבודת מפקח הבנייה

מפקח הבנייה נמצא בשטח באתר הבנייה, הוא הגורם האחראי לבדוק ולוודא שכל העבודות מתבצעות לפי התכנון ולפי נהלי עבודה נכונים, בטכניקות המתאימות ותוך שימוש בחומרים הנכונים. הוא אחראי על כל שלבי הביצוע של הפרויקט.

המפקח אינו מנהל את העבודה או את העובדים ולא נמצא באתר באופן רצוף, הוא מגיע בשוטף ובמקרים חשובים כגון יציקות בטון מהותיות, עבודות הנדסיות מורכבות והתקנת החיזוקים לבניין למשל בהקשר של פרויקט תמ"א 38. המפקח בודק ומוודא שהכל מתנהל כשורה ובהתאם לתכנון באתר הבנייה, אך הוא גם יכול להתערב ולקבוע לוחות זמנים מסוימים, ביצוע תיקונים וכיוצא באלו.

מפקח בנייה יכול להיות אדם שהשלים קורס פיקוח בנייה במכללות המקצועיות הרבות או במסגרת אחרת, הוא יכול להיות הנדסאי בניין (הנדסה אזרחית), מהנדס בניין ובמקרים מסוימים אפילו איש מקצוע ש"צמח מהשטח" – למרות שבשנים האחרונות התחום מוסדר יותר ולרוב מדובר על איש מקצוע עם תעודה מקצועית כלשהי.

תפקיד המפקח בפרויקט תמ"א 38

פרויקט תמ"א 38 עבור מפקח הבנייה הוא למעשה כמו כל פרויקט הנדסי או פרויקט בנייה אחר – תפקידו לוודא שהעבודות מתבצעות בהתאם לתכנון ובצורה האופטימאלית.

כאשר מדובר על פרויקט לחיזוק הבניין מפני רעידת אדמה, תפקיד המפקח מקבל משמעות נוספת ודגש גדול יותר, כאשר עליו להיות מנוסה ולוודא כי עבודות החיזוק מתבצעות כיאות וכי הכל בדיוק לפי התכנית ההנדסית – הרי זו מהות הפרויקט למעשה.

כמו כן, המפקח שותף בשלבי התכנון וקביעת המפרט של הפרויקט. המפקח גם בוחן כמובן את הפרויקט בסיומו לאיתור פגמים וליקויים שונים שעשויים להתרחש.

בפרויקטים של תמ"א 38 חברת הייזום המממנת ומבצעת את הפרויקט מעסיקה לרוב מפקח בנייה ולעיתים אפילו הבנק המלווה פיננסית את הפרויקט שולח לאתר מפקח מטעמו. אך מפקח בנייה מטעם הדיירים בהחלט יכול להיות גורם נוסף, אמנם כזה המחייב עלות נוספת מצד הדיירים אך הוא בהחלט שווה את ההשקעה ויכול לשמור על האינטרסים של הדיירים בשטח.

מה יש לדעת ואילו בעיות עלולות לצוץ בדרך

מפקח בנייה עובד בשביל מי שמשלם את שכרו, אם היזם שוכר מפקח או עובד על מפקח "הבית" שלו, אזי אותו מפקח יבחן את הפרויקט בעיקר בהקשר לאינטרסים של היזם. לכן יש יתרון וצורך מסוים בעבודה עם מפקח בנייה מטעם הדיירים.

מפקח בנייה מטעם הדיירים מוודא בשטח שהפרויקט מתנהל בצורה הנכונה וגם שהסיכומים מראש מתבצעים, כי המפרט שתוכנן והוסכם עליו אכן מיושם וכי האינטרסים של הדיירים נשמרים. היזם עשוי לשנות דברים בזמן אמת או בהתאם לאילוצים, יש "עיגולי פינות" למיניהם והמפקח דואג שהכל יתנהל כמו שתוכנן וללא חריגות או שינויים הפוגעים בדיירים או בפרויקט.

בבחירת מפקח בנייה מטעם הדיירים חשוב מאוד לבחור מפקח בנייה מנוסה בתמ"א 38, בעיקר בשל היבט החיזוק המשמעותי כל כך. הכוונה היא לא ליצור גייס חמישי ליזם אלא לפעול לצד היזם ולוודא את טובת הדיירים והפרויקט כולו. רצוי לפעול בהסכמה עם היזם לגבי המפקח ואולי אף להתחלק בעלויות במקום להעסיק שני מפקחים באותו אתר במידת האפשר.

ראו גם:

בעיות ביישום תמ"א 38 ופתרונן

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו