הטבת 0% מע"מ לתמ"א 38

הטבת 0% מע"מ לתמ"א 38בשנים האחרונות, יחד עם התחזיות הקודרות על רעידת אדמה חזקה הצפוייה בישראל בעתיד הנראה לעין, יותר ויותר פרוייקטים של תמ"א 38 – תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים כנגד רעידת אדמה – יצאו לדרך.

ועדיין, דומה כי המצב רחוק מלהיות אופטימלי, מהבחינה הזו. יש ערים רבות בהן מספר הפרוייקטים מצומצם, או אפילו לא קיים כלל, לצד כאלה שלא יוצאים לפועל עקב היענות נמוכה. הכדאיות הכלכלית של החברות המבצעות נכנסת לתמונה גם כן.

הטבה חדשה מנסה לשנות את חוקי המשחק, ותכליתה לבטל את המע"מ הנדרש עבור פרוייקטים מהסוג הזה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על ההטבה, על יתרונותיה ועל מגבלותיה.

מהי הטבת המע"מ לתמ"א 38?

הטבת המע"מ לפרוייקט תמ"א 38 עלתה על ידי שר האוצר, יאיר לפיד. היא מוגדרת, על ידי גורמים מסוימים בענף, ככזו העשויה להביא מהפכה לכל דבר ועניין בתחום. בכוחה להגדיל באופן ניכר את הכדאיות הכלכלית עבור היזמים, שידרשו, כמובן, לשלם סכומים נמוכים פי כמה ביחס למצב הנוכחי.

חשוב להתייחס לכך שההגדרה הספציפית של העסקאות תהיה כמע"מ 0, ולא כעסקה פטורה ממע"מ.

המשמעות הישירה היא שבאפשרותם של הקבלנים לבצע ניכוי של המע"מ עבור ההוצאות הנדרשות על שיפוצן של הדירות הישנות מחבות המס המאפיינת אותם, מה שיגדיל את הרווחים שלהם מהפרוייקטים.

זאת להבדיל מהמצב הנוכחי, בו הקבלן אינו יכול לבצע הזדכות עבור המע"מ ששילם עבור הוצאותיו, אלא אם ההוצאות קשורות לשיפוץ הדירות הישנות, ולא בהכרח לבניינתן של אלה החדשות. ברמה המספרית, מדובר על חיסכון של מאות אלפי שקלים עד מיליון שקלים לפרוייקט.

כך יתגברו פרוייקטי התמ"א בישראל

ניכר כי ההטבה תהפוך למשמעותית ביותר בעיקר בכל הנוגע לפריפרייה, בה הערך הנמוך, יחסית, של הדירות מביא להיענות נמוכה של פרוייקט תמ"א. כאשר יזמים יוכלו לגרוף מכך כספים נאים, סביר שנראה פרוייקטים של תמ"א בערי וביישובי הפריפריה מתחזקים, ומפת התמ"א צפויה להפוך למלאה הרבה יותר.

על אותו עיקרון, סביר להניח שההטבה תגדיל את הכדאיות של פרוייקטים קטנים יחסית של תמ"א, שאינם נפוצים, בתנאים הנוכחיים, בישראל. בסך הכול, ההערכות הן שמספר הפרוייקטים הנכללים בתוכנית המתאר יעלה בלא פחות מכ-44%.

ברמת המאקרו, ההערכות הן שהגדלת מספר הפרוייקטים יגדיל גם את היצע הדירות בישראל, מה שיאפשר למצוא מענה לאחת הבעיות המרכזיות כיום, והיא מחסור בדירות, על כל שכן במחירים סבירים.

בכך צפוי גם שהמדינה, שלכאורה מפסידה כספים עקב הגדרת המע"מ כאפסי, תרוויח סכומים לא מבוטלים עבור הצמיחה המאסיבית של התחום, מסי החברות, ההכנסה, הרכישה והמע"מ של הדירות שיבנו וכיוצא בזה.

ומה באשר לחסרונות?

יחד עם הנאמר מעלה, אפשר לטעון כי התוכנית המוצעת אינה חסרת פגמים לחלוטין. חששות שעולות בענף הנדל"ן מדברות על מספר השלכות שליליות על התחום, כמו גם על פגיעה אפשרית ביחסים שבין יזמים לבעלי דירות.

חשש עיקרי הוא שבעלי הדירות ידרשו הגדלה של התמורה שהם מקבלים, עקב הפרוייקט, ולו עקב הידיעה שלהם שלקבלן צפוי רווח גדול יותר על הפרוייקט. הדבר עלול, על פי תרחישים שבהחלט מתקבלים על הדעת, להפיל לא מעט פרוייקטים של תמ"א 38.

בעיה אחרת שמציב החוק היא שבכוחו השלילי להביא למצב של קיפאון בתחום, עד אשר הוא יאושר וייכנס לפועל הלכה למעשה – זאת מכיוון שכל הגורמים המעורבים יעדיפו להמתין, עם הפרוייקטים שלהם, עד למועד זה.

הנוסח הנוכחי של ההטבה לא מגדיר מה יהיה מועד תחילת ההטבה, והאם היא תתייחס גם לעסקאות שהחלו לרקום עור וגידים, אך מבלי שהמע"מ עליהן שולם.

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו