לפני ואחרי תמ"א 38

לפני ואחרי תמ"א 38למרות שהתוכנית לחיזוק מבנים – תמ"א 38, שהחלה באמצע העשור הקודם, איננה דבר חדש, מסתבר שעדיין רב מאוד הבלבול בקרב דיירים רבים אודות מאפייני התוכנית.

מכיוון שכך, בחרנו לפרט מה צפוי להיות מצבו של מבנה שהצליח לקבל אישור לביצוע החיזוק לעומת מצבו של לפני ביצוע השיפורים ההנדסיים.

מטרת התוכנית

כדי להבין את ההבדל העיקרי במצבו של מבנה שהשתתף בפרויקט חיזוק מבנים, לעומת מצבו הקודם, יש להבין מדוע בחר המחוקק ליזום את תמ"א 38 מלכתחילה. התוכנית, שאושרה באמצע שנת 2005 לתקופה של 5 שנים והוארכה מאז לתקופה נוספת, נועדה להתמודד עם בעיה קשה בתחום יציבות מבני מגורים במדינת ישראל.

בעבר, לפני כניסתו לתוקף של תקן בנייה ישראל 413, שעסק ביציבות מבנים בפני רעידות אדמה, מרבית המהנדסים והקבלים לא פעלו תוך שימת לב מספקת להכנת תשתית עמידה בפני מקרה של רעידות אדמה חזקות. ההבנה שמצב כזה הוא רק עניין של זמן הביא לתקינה מתאימה בתחום הבניה – לגבי מבנים חדשים שקיבלו אישור בניה לאחר ראשית 1980.

תמ"א 38 נועדה, אם כן, לשפר את יציבותם של מבנים ישנים, שנבנו עד מועד זה. הבעיה המרכזית הייתה תקציבית. חיזוק כל המבנים הישנים הייתה דבר שלא ניתן ליישום באמצעים ציבוריים ולכן הפתרון נמצא בדמות הענקת היתרים לתוספת בניה. דיירי הבניינים יקבלו היתר, בהליך מזורז, להוספת יחידות מגורים נוספות. במחיר המכירה של דירות אלה ניתן לממן באופן פרטי את חיזוק הבנה הישן.

יחידות דיור נוספות

אחרי שראינו מהי תכליתה של תמ"א 38, נוכל לעבור לתיאור הוספת הדירות, דבר שישפיע יותר מכול על מראהו של המבנה. ישנן כמה אפשרויות:

  1. הוספת יחידות דיור על גבי המבנה, באמצעות הוספת קומה או שתיים ולעיתים אף יותר מכך.
  2. הוספת יחידות דיור בקומה המפולשת, דהיינו בקומה שבה מצויים העמודים של הבניין. הימצאות קומה כזאת מעמידה את הבניין כולו בסכנת קריסה רצינית בעת רעידת אדמה, לכך הוספת יחידת דיור בקומה זו הינה בעלת יתרון הנדסי מיוחד.
  3. הוספת בנייה על הגג עצמו, בתנאי שלא תהיה חריגה מהיקפו של הגג המקורי.
  4. הוספת יחידות דיור בצורות אחרות, למשל לצידו של הבניין.

יש לציין שעל פי רוב, מבוצעת התמ"א באמצעות בנייה של קומה או שתיים נוספות, מעל גבי הקומה העליונה של המבנה. זהו, אם כן, השינוי הראשון של המבנה שלאחר ביצוע הפרויקט, וזאת בנוסף לחיזוקים ההנדסיים, כגון עיבוי עמודים וחיזוקים נוספים.

שיפורים נוספים

ביצוע הפרויקט של חיזוק מבנים נעשה על ידי דיירי המבנה באופן פרטי. לרוב הדבר נעשה תוך התקשרות עם יזם שנשכר בתור גורם מתווך בין הדיירים, הרשות המקומית וקבלן מבצע. היזם דואג לקבלת אישור והדיירים רשאים לדרוש מלבד החיזוק עצמו גם שיפור חזית הבניין ושיפורים נוספים.

בין התוספות המבוקשות ביותר ניתן למצוא הוספת מעלית, חידוש חזית הבניין וכן שיפוץ הלובי והכניסה. בכך, מבקשים הדיירים ליהנות לא רק ממבנה עמיד יותר בפני רעידות אדמה אלא גם ממבנה שערכו עולה, משיפור איכות החיים ומשדרוג כולל של סביבת המגורים שלהם.

יש לציין שחיזוק המנה נעשה לא פעם בשילוב של הוספת חדרי ביטחון – ממ"דים. לחדרי ביטחון כאלה, שעשויים מבטון, מטרה כפולה. ראשית, הם מקנים לבניין כולו יציבות מוגברת מפני אסון טבע. שנית, הם מקנים מרחבים בטוחים גם למקרה הצורך של הסלמה ביטחונית.

לסיכום, מבנה שקיבל אישור להשתתפות בפרויקט תמ"א 38 יראה בסופו של דבר אחרת לגמרי – לרוב הוא יהיה גבוה יותר, אסתטי יותר ואיכותי יותר. כל זאת במקביל לעמידות וליציבות טובים הרבה יותר.

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו