מכירת דירה שמיועדת לתמ"א 38

מכירת דירה שמיועדת לתמ"א 38תמ"א 38 הינה כינוי קיצור לתיאור תוכנית המתאר הארצית לשם חיזוק של מבנים קיימים מפני רעידות אדמה עתידיות בישראל.

כתוצאה מהסיכון הגבוה לרעידות אדמה במדינת ישראל, והעובדה כי בתים ישנים רבים אינם עומדים בתקנים הישראלים החדשים. בניינים אלו, אשר נבנו בישראל עד שנת 1980, אינם עומדים בתקן הישראלי וזקוקים לחיזוק המבנה.

תוכנית המתאר הארצית מעניקה תמריץ כלכלי לחיזוק המבנה באמצעות הדיירים, בכך שהקבלן יוכל להוסיף לחיזוק הבנייה גם תוספות של בנייה שונות בתמורה לביצוע העבודה הקבלנית. כך למעשה הבניין יזכה לחיזוק מבנה שהדיירים ייהנו ממנו, המדינה תזכה בשיפור המבנה והקבלן ייהנה בתוספות הבנייה באמצעות דירות עבורו ותמריצים נוספים כהקלות בנייה והטבות מיסוי.

מכירת דירה בבניין המיועד לתמ"א 38

כיום, יותר ויותר בשוק הנדל"ן בישראל מקובל למכור דירות המיועדות לעבור הליך של תמ"א 38, עוד בטרם החל הליך התמ"א עצמו. עובדה זו טומנת בחובה קשיים מהותיים מן הפן המשפטי- בעקבות העובדה כי לא ניתן לרשום הערת אזהרה, וכן לא ניתן לרשום את הדירה בטאבו עד להשלמת ההליך עצמו, וכן מן הפן הכלכלי- בקושי לתמחר דירה עתידית לאור חוסר היעד של שוויה לאחר הליך החיזוק והשיפוץ.

סקרים מראים לאחרונה כי דירה שנבנית בתמ"א 38 שווה כמעט בגובה של 80% מדירה רגילה שלא עברה את ההליך. הקושי בכתיבת הערת אזהרה לרוכשי דירות חדשות יוצרת קושי משמעותי גם מן ההיבט המימוני. במקרים מעין אלה הבנק יכול לסרב למתן משכנתא לקונים במידה ולא קיבלו את הערת האזהרה.

יש למצוא פתרונות ביניים או בטוחות חלופיות לשם התמודדות עם קשיים אלו מן הפן המשפטי. יצוין כי גם מכירה עתידית טומנת בחובה אף קשיים מתחום המיסוי כדוגמת היטלי השבחה עתידיים העלולים לפול על הרוכש החדש.

דגשים במכירה ורכישת דירה המיועדת לתמ"א 38

על הקונה דירה המיועדת לתמ"א 38 לבדוק את מערכת היחסים בין הקבלן לבין בעלי הדירות והאם נחתם הסכם עבודה כשורה. יש לבדוק גם באיזה שלב מצוי הפרויקט והאם הוא קיבל את האישורים המתאימים, תוך בדיקה האם ניתנו בטוחות מתאימות לרוכשי הדירות.

בדרך כלל נרשמת הערת אזהרה לטובת רוכשי הדירה בה התשלומים לקבלן יתבצעו בהתאם להתקדמות הבנייה.

למעשה, בחירה של בעל הנכס להמתנה לסיום הפרויקט של התמ"א 38 ורק למכור לאחר מכן את הנכס עצמו, יכול לגרום לשנים רבות של המתנה לקבלת הדירה ללא מימוש כספי של הסכום.

שיקולים חשבונאיים יכולים דווקא להצדיק מכירה של הנכס בשלב מוקדם לשם שימושים אחרים בכסף המיועד. חשוב מאוד לבדוק בדירה למכירה או לרכישה המיועדת לעבור הליכי תמ"א 38, את נהלי התמ"א ואת אופן ביצועה.

במקרים בהם תוכנית התמ"א תתברר בדיעבד כרשלנית ולא יסודית, המחיר הגבוה שנמכר בתחילתו של ההליך, לא יצדיק את התוצאה הסופית שנעשתה לדירה.

כיצד יש לבצע את מכירת הדירה?

תוכנית המתאר לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה נועדה לחזק את המבנה הישן ומעלה את ערך הדירה משמעותית. במקרים בהם דירה נמכרת מראש והינה מיועדת בעתיד לעבור הליכי תמ"א 38, יש להעריך כי ערכה של הדירה יעלה משמעותית.

לשם תמחור נכון של מחירי הדירה וניהול בירוקרטי נכון של הליכי התמ"א 38 במקביל עם הליכי הדירה, מומלץ להיעזר בגורם מקצועי ומנוסה בתחום אשר יכווין על דרך פעולה נכונה ומיטבית עבור הלקוח.

 גורם זה יבחן את מכלול הנסיבות ויוכל לתמחר בהתאם את האפשרויות שימצו באופן מקסימלי ביותר את מכירת הדירה ואת השלב הנכון והחוקי לביצוע פעולה זו.

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו