איך בוחרים קבלן לביצוע תמ"א 38?

 קבלן תמ"א 38כיום ישנם עשרות קבלנים וחברות המעוניינים להוציא לפועל תכניות שיפוצים לבניינים ישנים בתמורה לזכויות על הדירות החדשות שייבנו במסגרת הפרויקט.

לעתים קרובות השוני בין התנאים וההצעות של קבלנים שונים גדול ביותר, ומגיע לשווי של מאות אלפי שקלים. מסיבה זו חשוב מאוד לדעת איך בוחרים קבלן לביצוע תמ"א 38 בצורה שקולה, מושכלת ונכונה.

הכרת התחום

ראשית, חשוב מאוד להכיר את התחום לפני שפונים לאיש מקצוע להתייעצות. חשוב לדעת, למשל, אם הבניין עומד בתנאים הדרושים להוספת קומה אחת או יותר, להתקנת מעלית בחדר המדרגות, להגדלת המרפסות ולבניית ממ"דים.

הדרך הטובה ביותר לקרוא וללמוד את התחום היא לחפש אתרי ייעוץ לתמ"א 38 ולקרוא כמה שיותר מידע על הנושא. דרך נוספת היא להתייעץ עם קבלן בלתי תלוי לפני הפנייה לקבלנים אחרים. דרך שלישית היא יצירת קשר עם ועדי בית שביצעו את השיפוץ ברחוב או בשכונה בה נמצא הבניין.

השוואת הצעות קבלנים

חשוב מאוד להתייעץ עם יותר מקבלן אחד לפני שבוחרים להתחייב ולאשר את ביצוע השיפוץ. ישנם קבלנים רבי השפעה ומוניטין אשר יוכלו לדחוף לאישור תכנית השיפוצים במהירות גבוהה יותר, וישנם קבלנים רבים חסרי ניסיון ששכירתם לביצוע התכנית תהיה הליכה לעבר הלא-נודע.

ישנם קבלנים שאף דורשים מבעלי הנכסים תשלום נוסף עבור השיפוצים מעבר לזכויות הבנייה על גג הבניין, ואת אלה מוטב לפסול בשלב מוקדם ככל הניתן.

כמו כן, הצעות הקבלנים נבדלות זו מזו, לעתים באופן קיצוני. ישנם קבלנים אשר מציעים לבנות מעלית ולחזק את יסודות הבניין בלבד בתמורה לזכות לבנות דירות נוספות בקומות שיתווספו לבניין, ויש כאלה אשר יבצעו, בתמורה לאותה זכות ממש, שיפוץ חיצוני של הבניין, הגדלה של המרפסות בדירות הקיימות, הוספת ממ"דים, סגירה או שיפוץ של לובי הבניין ועוד.

מסיבה זו חשוב מאוד לקבל מספר הצעות ולהשוות ביניהן לפני שמקבלים החלטה.

אופציה נוספת: מימון עצמי של בעלי הנכסים

ביצוע שיפוץ במסגרת תכנית תמ"א 38 נעשה ברוב המקרים בתמורה לרווח הפוטנציאלי ממכירת הדירות החדשות שיתווספו לבניין בקומות שיתווספו. עם זאת, ישנה אופציה נוספת אשר משאירה את הזכויות על הדירות החדשות בידי בעלי הנכסים הקיימים בבניין. אופציה זו היא מימון עצמי של השיפוץ מצד בעלי הנכסים.

בעוד שאופציה זו מורכבת בהרבה, ודורשת הון מסוים על מנת להוציא את התכנית לפועל, שכירת קבלן לביצוע השיפוץ בתשלום, ללא תמורה בדמות זכויות מכירה של דירות מעניקה את פוטנציאל הרווחים לבעלי הדירות הקיימות בבניין ומסייעת לפתור רבות מהבעיות ביישום תמ"א 38 בארץ.

מכירתן של דירות חדשות או יותר עשויה להניב רווחים של מיליוני שקלים, בהתאם לבניין כמובן, דבר אשר יכסה בקלות את ההשקעה בחיזוק היסודות, בבניית מעלית ובביצוע שיפורים ותיקונים לבניין.

על מנת לבצע אופציה זו ידרשו בעלי הנכסים להיכנס לשותפות על בסיס ההשקעה שלהם בשיפוץ הבניין, למצוא קבלן פרטי שיבצע את העבודות בתמורה לתשלום (וללא זכויות), לשווק את הדירות החדשות לאחר ביצוע הבנייה וכן הלאה.

מאמצים אלה עשויים להשתלם ולהוביל לרווחים כספיים אמיתיים בנוסף לשקט ולביטחון של חיים בבניין המוגן מפני רעידות אדמה.

ראו גם:

מפקח בנייה מטעם הדיירים

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו