שלבי ביצוע פינוי בינוי

מהו פינוי בינוי?

שלבים לביצוע פינוי בינוי

הליך של פינוי בינוי הוא למעשה הליך שבו נהרסים מבנים קיימים תמורת בניית מבני מגורים חדישים וגדולים בהרבה באותו מתחם.

הפרויקט מגדיל את מספר הדירות במתחם באמצעות בנייה גבוהה וחדישה יותר תוך שדרוג הדירות של המתחם הישן באמצעות הוספת תשתיות שונות כחניה, מים, ביוב וכולי.

לרוב, אזורים יוכרזו כמתאימים לפרויקט פינוי בינוי באזור של בנייה נמוכה ודלילה עם מצב פיסי ירוד של הבניינים.

שני היבטים לפינוי בינוי

בדרך כלל ניתן לחלק את שלבי ההליך לשני אספקטים מרכזיים:

א. שלב התכנון – שלב מקדים זה דורש אישור של תב"ע חדשה שתגדיל את מספר יחידות הדיור ומתואם ביחד עם הרשות המקומית והוועדה המחוזית לשם אישור התוכניות.

ב. השלב הביצועי – לאחר קבלת האישורים לתוכניות אפשר לבצע באמצעות מנהלי פרויקט או חברות מתמחות בתחום את הפעולה שתכלול בסופו של דבר את ההחלפה בין הדיירים בעלי הזכויות בנכס לבין היזמים.

עמידה בתנאי סף לפינוי בינוי

לא כל תוכנית יכולה לזכות מן ההטבות שמציעה תוכנית פינוי בינוי. בטרם ההתקשרות יש לבחון האם התוכנית תאושר בהתאם לפרמטרים שנקבעו כתנאי סף לביצוע הפרויקט.

תחת תנאים אלו ניתן למנות למשל: מספר היחידות המינימלי המתפנות לצורך הביצוע, מיקומו של המתחם, צירוף מסמכים ומפות מאושרות על ידי מודדים ומהנדסים ותנאים רבים נוספים.

הגורמים המשתתפים בהליכי ביצוע פינוי בינוי

למעשה בתהליך מסלול הפינוי בינוי משתתפים ארבעה גורמים מרכזיים:

1. הוועדה הבין משרדית להתחדשות עירונית, המשמשת כזרוע מטעם הממשלה לקידומו של הפרויקט.

2. הרשות המקומית שאחראית על היוזמה ולפעילות הציבורית במתחמי הפינוי בינוי. היא מגישה את ההצעות ומתקשרת בחוזים עם המנהלים והחברות.

3. מנהלי הפרויקט שנבחרים על ידי הרשות המקומית ומהווים למעשה את הזרוע הביצועית של הרשות היא מפקחת על ביצוע הפעולות וקיום תנאי החוזה.

4. בעלי הזכויות בנכסים עצמם, על פי תוכניות קבלת היתרי הבנייה וביצוע הבנייה, בדרך כלל בביצוע באופן של התארגנות עצמאית.

שלבים לביצוע פינוי בינוי

א. הגשת המתחמים למיון- הרשות המקומית אמורה להגיש לוועדה את ההצעות למתחם שבו יהיה אפשר לבצע את ההתחדשות העירונית, בדרך כלל עם עדיפות למתחם המיועד למגורים.

ב. בשלב השני יבוצעו שני שלבי מיון של המתחמים הכוללים בדיקה של עמידה בתנאי סף וקבלת חוות דעת מגורמי תכנון והנדסה תחת מגבלות התקציב הקיימות.

ג.לאחר הגשת הצעה הרשות המקומית כבר תבצע התקשרויות עם מנהלי הפרויקט באמצעות חוזים מוסכמים בתנאים ברורים שנקבעו על ידי משרד השיכון.

ד. בתום החוזה על המתחם המוכרז עומד זמן מוקצב שבו המתחמים זוכים להטבה מטעם הממשלה. מימון זה עוזר לביצוע פעולות מיטביות של מנהל הפרויקט. מן ההיבט של הרשות המקומית חשוב לציין כי הרשות המקומית תזכה למימון בהתאם לדירוגה החברתי כלכלי של הממשלה.

חשוב לציין כי פרויקט פינוי בינוי אינו חף מבעיות אפשריות כמו דיירים סרבנים שאינם מאפשרים את הרוב הדרוש, או קשיים תכנוניים וכלכליים. חשוב מאוד לבחון גורמים אלו ולספק בטחונות עבור הצדדים במקרה הצורך על ידי גורם מקצועי.

כיצד לבצע את ההליך?

פרויקט פינוי בינוי הינה הליך משפטי מיוחד כחלק מדיני ההתחדשות העירונית ומאפשר בניית בנייני מגורים חדשים במתחמים ישנים שהוקצו לכך. פרויקט זה זוכה להטבות שונות ומועיל לכל הצדדים בעת יישומו.

עקב מורכבות ההליך והבירוקרטיה הסבוכה הטמונה בביצועו, מומלץ לבצע את ההליך לאורך שלביו באמצעות גורם מקצועי ומנוסה בתחום. גורם זה יבחן את מכלול הנסיבות וילווה לכל אורך השלבים את האינטרס של הגורם אותו הוא מייצג.

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו