שלבים לתמ"א 38

תוכנית תמ"א 38

שלבים לביצוע תמ"א 38תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית שמטרתה הינה חיזוק מבנים ישנים.

תוכנית זו נתקבלה עקב ההבנה כי בתים רבים בישראל הינם ישנים ואינם עומדים בתקני בנייה הנדרשים כיום להגנה מפני רעידות אדמה צפויות בעתיד. תוכנית המתאר באה להבטיח כי מספר גדול של בניינים, יבצעו את התוכנית ויחזקו את המבנה מפני רעידת אדמה עתידים.

באופן כללי תוכנית זו יכולה לחול על כל מבנה שהוצא לו היתר בנייה לפני שנת 1980. התמריץ המרכזי לעשיית ההליך הינה העובדה כי עלות החיזוק על פי תוכנית המתאר הינו על חשבון החברה המבצעת ולא על חשבונם של הדיירים.

תוכנית זו, על אף פשטותה, כוללת בתוכה שלבים רבים והבנה נרחבת בתחום ובבירוקרטיה הספציפית לתחום זה. להלן נסקור את השלבים המרכזיים בפני הליך יישום תמ"א 38 על מבנה ישן בישראל. חשוב מאוד לציין בהקשר זה כי כיום תחום זה הינו פרוץ וישנם אנשים רבים אשר אינם מוסמכים ומבינים בתחום המנסים להערים על דיירים רבים. חשוב מאוד לשים לב בכל שלב מי אחראי בכדי לא ליפול במלכודות או מתרמיות עתידיות.

שלב ראשון – פעילות מקדמית לתמ"א

השלבים הראשוניים של התמ"א מאופיינים בפעילות מקדמית של הצדדים לשם בדיקת ההתאמה של הדיירים ושל המבנה עצמו אל התוכנית. לשם כך יש לכנס אסיפת דיירים למען קידום הפרויקט ויש להשיג את הרוב הדרוש עבור ההחלטה על ביצוע התמ"א.

לאחר קבלת האישור ניתן לבחור את הגוף שילווה את הדיירים לאורך התמ"א (הכולל חתימה על ייפוי כוח של ליווי וייצוג של הדיירים).

שלב שני – בדיקת המבנה

לאחר קבלת ההסכמה הדרושה מן הדיירים, יש לבדוק על ידי צוות מקצועי האם המבנה עומד בדרישות הזכאות ליישום תמ"א 38. בדיקה זו כוללת בחינה מתי נבנה הבניין, מה שטח והאם הוא עומד בפרמטרים השונים שנקבעו בחוק לשם תחולת התמ"א.

בשלב זה יש לבדוק משפטית באמצעות עורך דין את היישום המשפטי של התמ"א וכן את מכלול הזכויות האדריכליות באמצעות אדריכל מוסמך מטעם הדיירים.

שלב שלישי – מכרז ותוכניות

לאחר שעברנו את השלבים המקדמיים, ניתן יהיה להכין מכרז ליזמים. מומלץ לקבל הצעות ממספר רב של יזמים בשביל לבחון אפשרויות שונות של השינויים בבנייה.

הליך חיזוק המבנה כולל בתוכו בדרך כלל הרחבת מרפסות או גודל שטח דירות ויש לבחון את השרטוטים של המבנים הייעודיים באמצעות אדריכל ועורך דין אשר יבחן את ההצעות, תוך התייעצות של הדיירים להתאמת דרישותיהם.

רק לאחר שתושג הסכמה, ניתן יהיה לגבש המלצה ולבחור יזם מבצע ומפקח בנייה ולערוך איתו הסכם התקשרות.

שלב רביעי – אישור ובירוקרטיה

לאחר שנבחר יזם וקבלן מבצע באמצעות דיירי הבניין, יש לקבל אישור עקרוני של התוכנית בעירייה אשר יבוצע באמצעות היזם מול מנהל ההנדסה. היזם יכין תוכניות מפורטות עבור העירייה אשר בסופם ניתן יהיה לחתום על הסכם ביצוע באמצעות עורך דין לשם הוצאת היתר בנייה.

לכל אורך הליך ביצוע העבודה ההליך יפוקח על ידי מפקח הבנייה עד לסיום עבודות הבנייה.

שלבי הליך תמ"א 38

תמ"א 38 הינו הליך מבורך הנועד לחיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה וכולל בתוכו שלבים רבים.

כפי שראינו, כל שלב ושלב דורש מומחיות ויעד ספציפי בתחום אשר יבטיח את ההתנהלות התקינה של ההליך המורכב. בכדי להשיג תוצאה בטוחה וטובה ככל האפשר, מומלץ להיוועץ בנושא עם גורם מקצועי ומנוסה בתחום מורכב זה על מנת להבטיח את תקינות ההליך.

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו