עליית שווי הדירה לאחר תמ"א 38

כדאיות כלכלית בתמ"א 38

תמ"א 38 (תכנית מתאר ארצית) נוצרה בכדי להתמודד עם הסיכון של רעידת אדמה חזקה בישראל. במקרה כזה, בנייני המגורים שנבנו לפני שנת 1975, נמצאים בסכנת קריסה והמשמעות: אובדן חיים ורכוש.

על כן, במסגרת תמ"א 38, עוברים בנייני המגורים הללו, עבודת חיזוק, כך שהם הופכים למבנים עמידים בפני רעידת אדמה.

עלות חיזוק מבנים היא גבוהה מאוד ולממשלה היה ברור כי לא ניתן לצפות כי דיירי הבניינים יממנו את חיזוק מבנה המגורים. על כן, התכנית יצרה שיתוף פעולה עסקי בין קבלנים/יזמים לבין בעלי דירות, כאשר במסגרת העסקה, הקבלן מבצע את כל עבודות החיזוק ובתמורה, מקבל את זכויות הבנייה של הדיירים, על גג המבנה, לבניית דירות חדשות, אותן ימכור.

כך יוצא שהדיירים מקבלים מבנה מחוזק ועמיד בפני רעידת אדמה, ללא שהוציאו פרוטה מכיסם. יתרה מכך, נהנים הדיירים מהשבחת הדירות בעשרות אחוזים, משום שמלבד עבודות החיזוק, הקבלן מעניק הטבות רבות נוספות כמו: מרפסת לכל דירה, מעלית חדשה בבניין, שיפוץ הלובי וכיוצא בזה. כל אלו מעלים את ערך הדירה במאות אלפי שקלים!

הגנה במקרה של רעידת אדמה

המטרה החשובה ביותר בפרויקט תמ"א 38, היא ללא ספק הגנה על חיי אדם ולכן, כל בניין מגורים אשר נבנה לפני 1975, חייב, למען הביטחון האישי של דייריו, להצטרף לתכנית תמ"א 38 ולהתקשר עם קבלן, אשר יבצע את עבודות חיזוק המבנה.

מדוע קבעה הממשלה כי רק מבני מגורים שנבנו לפני 1975, יוכלו לעבור עבודות חיזוק? הסיבה לכך היא כי בשנים אלו, נכנס לתוקפו התקן המחמיר של עמידות מבנים מפני רעידת אדמה ועל כן, כל בניין מגורים אשר נבנה לפני 1975, נמצא בסכנת קריסה, במקרה של רעידת אדמה.

עלייה בערך הנכס

לצד הצלת חיים, אשר היא המטרה החשובה ביותר בתמ"א 38, נהנים הדיירים המצטרפים לפרויקט, גם מעלייה של עשרות אחוזים בערך הנכס שלהם! כל זאת, מבלי שעליהם לשאת בעלויות החיזוק והשיפוץ. להשבחת הנכס, יש משמעות כלכלית אדירה עבור הדיירים, בפרט בימים אלו, אשר אלו ימים בהם יש מאבק תמידי ביוקר המחייה ובמחירי הדיור.

מה מקבלים הדיירים במסגרת התכנית? הדיירים מקבלים מעלית חדשה בבניין, מרפסת לכל דירה, חדר מדרגות משופץ, חדר אשפה משופץ, גינה מחודשת ועוד. חשוב לציין כי חלק מן ההטבות, ניתנות בכל עסקת תמ"א 38 ואחרות, נתונות למשא ומתן בין הצדדים. כאן באה לידי ביטוי החשיבות של נציגות ועד בית חזקה, אשר תנהל את המשא ומתן מול הקבלן שנבחר לפרויקט ותדאג לקבל את העסקה הטובה ביותר.

חשיבותה של נציגות הבית

האינטרסים של הדיירים בתמ"א 38, מיוצגים על ידי נציגות ועד הבית. על כן, זו מוכרחה להיות חזקה ושקולה על מנת ראשית לכל, לבחור בצורה זהירה את הקבלן אשר יבצע את עבודות החיזוק והשיפוץ ושנית, שתוכל לנהל משא ומתן ענייני מול הקבלן, לקבלת כל ההטבות האטרקטיביות מהתכנית.

על מנת לוודא כי הקבלן הוא מקצועי, הגון ומנוסה, יש לברר, כצעד ראשון, האם הוא קבלן רשום ולאחר מכן, לבקש ממנו לבקר בפרויקטים שעשה. כדאי לשוחח עם הדיירים ולברר האם הם מרוצים מן התוצאה ומן היחס שניתן להם לאורך כל הפרויקט.

הנציגות, צריכה לדעת להתמודד גם עם דיירים סרבנים, היה וישנם. יש לפנות אליהם בצורה רגועה ומכובדת, לנהוג בסובלנות ולנסות לעמוד על הסיבות לסרבנות שלהם. זו נובעת לעיתים מחוסר במידע ועל כן, כאשר מראים לאותם דיירים את התוכניות של הקבלן ומסבירים להם את התועלות הרבות והחשובות שבפרויקט, הם נענים לו.

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו