עורך דין תמ"א 38

עורך דין תמא 38כאשר תמצאו את עצמכם לקראת פרויקט תמ"א 38, תהיינה באפשרותכם בחירה בין אחת מ-2 האופציות הבאות:

1) סיוע מאת עורך דין מטעמו של היזם.

2) סיוע מאת עורך דין תמ"א 38 פרטי מטעמכם, הדיירים. במי בוחרים ומדוע? הנה מדריך עו"ד תמ"א מלא לפניכם, המשיכו לקרוא. 

כנראה שלא קיים פרויקט תמ"א 38 אשר אינו נתקל בקשיים, עיכובים, בעיות של חוסר בחומרי גלם, עיכובים של אנשי מקצוע, ולעיתים גם קשיים שונים מול היזם. ובדיוק כאן נכנס לתמונה עורך דין תמ"א 38 פרטי מטעמכם, ולא מטעמו של היזם. אם אינכם בטוחים בסוג הסיוע המשפטי שעליכם לקבל במהלך תמ"א 38, המדריך הבא עבורכם. 

קצת על חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה 

פרויקטים של בניית תמ”א 38 הם למעשה פרויקטים של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. פרויקטים אלו מבוצעים על ידי מהנדסים, קבלנים, קבלני משנה, אדריכלים ועוד אנשי מקצוע שונים. אנשי מקצוע אלו משתמשים במגוון שיטות כדי לחזק מבנים ישנים, כך שיוכלו להתנגד לכוחות הסיסמיים.

מבני מגורים מקבלים חיזוק מפני רעידות אדמה על ידי התאמתם וחיזוקם במוטות פלדה, חיזוק יסודותיהם בבטון או ברזל פלדה, ובעזרת תהליכים רבים ושונים אחרים שנועדו להגביר את הבטיחות של דיירי הבניין. בארץ, פרויקטים אלו של תמ"א 38 בד"כ מלווים על ידי יזם פרטי, אשר עובד בשיתוף המדינה ומקבל ממנה מענקים שונים והטבות. 

למה צריך בכלל עו"ד תמ"א 38?

פרויקטים של תמ”א, בנייה וחיזוק מבנים הפכו לחלק מרכזי בכלכלה המודרנית של ישראל, וגם לחלק מהותי בחיי היום יום שלנו. נדמה שבכל מקום אנחנו רואים מנופי בנייה, ונדמה לפעמים שהתהליכים האלו מאוד פשוטים ומתרחשים ביום-יום בכל מקום. אבל, תהליך זה יכול להיות מסובך, בירוקרטי ומבלבל עבור אנשים רבים.

ישנם גורמים רבים התורמים למורכבות התהליך של תמ”א 38, כאשר גורם אחד הוא, שיש רמות שונות של התמחויות של אנשי מקצוע אשר מעורבות בתהליך. מתכנון, עיצוב, בנייה, תפעול, תחזוקה וכו', ישנם אנשי מקצוע רבים ושונים ובעל הסמכות שונות, שצריך להיעזר בהם. גורם נוסף אשר הופך את התהליך של תמ”א 38 למורכב הוא, שיש חוקים שונים המסדירים את התהליך הזה בכל עיר ועיר, לרבות תקנות אזוריות מטעם העירייה שחשוב להכיר לעומק. לא פעם, גורמים אלו מקשים להבין מה צריך לעשות או למי יש סמכות על מה.

למה צריך עורך דין תמ"א 38 פרטי ולא מטעם היזם?

כל יזם נדל"ן אשר מעורב בפרויקטים של תמ"א 38 מביא אתו עורך דין, ולא מעט דיירים מתפתים לשכור את שירותיו של אותו עו"ד. זה אפשרי, אבל חשוב לדעת שקיים כאן ניגוד עניינים פוטנציאלי ופגיעה פוטנציאלית בזכויות שלכם, הדיירים. 

במקרים בהם דיירים נתקלים בקשיים מול היזם, הם צריכים עורך דין תמ"א 38 משלהם, שיכול לייעץ להם בצורה אובייקטיבית ונטולת אינטרסים מצד שלישי, כמו הצד של היזם. עורך הדין ידאג לאינטרסים שלכם, כל עוד אתם תהיו אלו ששכרו את שירותיו. אם תשכרו את השירות של עורך הדין אשר מלווה גם את היזם שלכם, אותו עורך דין יצטרך לדאוג גם לזכויות שלכם וגם לזכויות והאינטרסים של היזם, מה שיוצר ניגוד עניינים. 

מה כולל תפקידו של עו"ד תמ"א 38?

בראש ובראשונה, חשוב להבין שהתהליך של יצירת חזית משותפת של הדיירים מול היזם, הוא אינו תהליך קל ליישום וביצוע. במילים פשוטות יותר, עורך דין תמ"א 38 צריך לעבוד קשה כדי לדאוג שהאינטרסים של כלל הדיירים ייענו ושכל דייר יקבל מענה לצרכים שלו או שלה. 

מטבע הדברים, לכל דייר ודיירת יש אינטרסים שונים, מה שיכול ליצור בקלות עיכובים, סכסוכים ובעיות שונות בתהליכי קבלת ההחלטות. ולכן צריך לבחור עורך דין מומחה אשר יודע כיצד להתנהל משפטית ואפילו אישית בין כל ה"שחקנים" בעלי האינטרס בתהליך. 

כמו כן, תפקידו של עורך דין תמ"א 38 כולל:

1) סיוע בבחירת נציג מטעם הדיירים.

2) ליווי מלא בכל תהליך חתימת החוזה מול היזמים והקבלנים.

3) הנפקת אינפורמציה על התהליך, לרבות איך תראה האינטראקציה עם היזמים, כיצד הפרויקט יתבצע, כיצד הפרויקט ינוהל בשטח וכו'.

4) הקפדה על העברת המידע לדיירים בצורה מסודרת, לרבות כל מה שכרוך בתוכניות הבנייה. 

כמה זמן נמשך תמ"א 38 והאם לעו"ד יש השפעה על כך?

סיפרו לכם שהתהליך של תמ"א 38 ארוך ומאד מורכב? לא רימו אתכם. ישנם גורמים רבים ושונים שמשפיעים על משך הפרויקט ועל הזמן שלוקח לחיזוק בניין. גורמים אלו כוללים את סוג המבנה, מיקומו ומספר האנשים המעורבים בבנייה, אבל לא רק. מעבר לכך, כל קושי אחר יכול לגרום לעיכובים ובעיות בהשלמת התהליך. ולכן התשובה היא כן, לעורך הדין יש השפעה מכרעת על משך הזמן שייקח להשלמת תהליך חיזוק המבנה.

בסופו של דבר, פרויקטים של תמ"א 38 יכולים להימשך מס' חודשים ועד שנה, בעוד שבמקרים אחרים יהיו עיכובים שיאריכו את התהליך. וככל שעורך הדין שלכם יהיה מקצועי ומנוסה יותר בתחום תמ"א 38, ככה הוא יוכל לנסות לפעול כדי להאיץ תהליכים שונים. אנחנו לא מדברים בהכרח על תהליכי בנייה, אלא יותר על תהליכים בירוקרטיים שונים שלפעמים לוקח לאנשים "נצח" כדי להשלים אותם. מעבר לכך, חלק מהאנשים אפילו חוששים לגשת לתהליכים בירוקרטיים שונים, או בתהליכים משפטיים בפרויקט, ולשם כך נועד עורך הדין. 

המלצת מציאת עורך דין תמ"א 38 המתמחה בעיר שלכם

כאמור, בכל עיר עשויות להיות תקנות שונות ורגולציות אשר משתנות באופי שלהן, בחומרתן ובמורכבות שלהן. ולכן יהיה חשוב לאתר עורך דין אשר ליווה בעבר פרויקטים של תמ"א 38 בעיר המגורים שלכם. דוגמה טובה לכך היא: תל אביב. תל אביב היא עיר עם רגולציות שונות מערים אחרות.

בין אם אתם מתגוררים בערים הגדולות או בערים שבפרברי המרכז, יש לכך השפעות והשלכות על משל התהליך, אופי הבנייה וסוג השיטות שבהן הקבלנים והמהנדסים ישתמשו. מטבע הדברים, עורך דין שביצע פרויקטים בעיר שלכם יוכל לדעת כיצד ללוות את התהליך בצורה הכי יעילה. 

טיפים למציאת עורך דין תמ"א 38 

מציאת עורך דין המתמחה בפרויקטים של תמ”א 38 יכולה להיות לא פשוטה. יש כל כך הרבה עורכי דין שמתמחים בנדל”ן, עד שלפעמים קשה לדעת מאיפה להתחיל. בתוך כך, ישנם שלושה דברים עיקריים שכדאי לקחת בחשבון כאשר מחפשים עורך דין המתמחה בתמ”א. 

קודם כל, ניסיון המשרד בסוג העבודה בה אתם זקוקים לעזרה. אם מדובר על תמ”א הקפידו על בחירת עורך דין שמתמחה ספציפית בתמ”א, ולא בעורך דין אשר מתמה בנדל”ן באופן כללי. שנית, עורכי דין לענייני בנייה יכולים לסייע לכם להתמודד עם ההיבטים המשפטיים של פרויקט הבנייה שלכם, אבל לא רק. הקפידו למצוא עורך דין תמ”א 38 אשר מתמחה בקודים ותקנות של בנייה, בטיחות, ייעוד הפרויקט וחוקים אחרים המשפיעים על הבנייה. זאת, לרבות תקנות אזוריות אשר נקבעות על ידי העירייה. כמו כן, חשוב למצוא עורך דין בעל ניסיון בעבודה מול מהנדסים, קבלנים ואדריכלים בפרויקטים של תמ"א 38. 

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו