פינוי בינוי דירת גג

פינוי בינוי דירת גגמתגוררים בדירת גג ישנה ומתכננים לקדם פרויקטים שונים של התחדשות עירונית? השורות הבאות נכתבות במיוחד עבורכם. בשורות הבאות נכיר מקרוב את כל הדגשים החשובים ביותר שאתם חייבים להכיר אודות הליך פינוי בינוי דירת גג. בניגוד למקובל לחשוב, דירת גג אינה בהכרח פוגעת בהיתכנות פרויקטים שונים של התחדשות עירונית. בחירה נכונה של יזם מקצועי וחברת בנייה איכותית תבטיח לכם פרויקטים שונים ומוצלחים של התחדשות עירונית, למרות שבבניין המגורים שלכם קיים גג.

 

לא מצליחים לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית? ייתכן שזו הסיבה שמקשה על היתכנות התהליך

רגע לפני שנכיר את הקושי השכיח בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית בבניינים הכוללים דירות גג, חשוב שתכירו מספר דגשים חשובים אודות התוכנית הממשלתית להתחדשות עירונית. התוכנית הממשלתית להתחדשות עירונית היא תוכנית שמטרתה לחזק מבנים ישנים לקראת רעידות אדמה. חשוב להדגיש כי לא כל מבנה ישן יכול לעבור פרויקטים שונים של התחדשות עירונית. מטרת העל של התוכנית היא לחזק מבנם ישנים שאינם כוללים את תקני הבטיחות הקיימים לשמירה מיטבית מפני רעידות אדמה.

תקן בטיחות ייעודי כנגד רעידות אדמה – רוצים להבטיח את יציבות הבניין שלכם? הכירו את תקן 413

בשנת 1975 החלו לשלב בבנייה בישראל תקן בטיחות ייעודי להגנה מיטבית מפני רעידות אדמה. תקן 413 הפך מחייב את כלל חברות הבנייה רק כחמש שנים לאחר מכן, בשנת 1980. מבנה המגורים שלכם נבנה לפני שנת 1980? כנראה שתוכלו לקדם פרויקטים שונים של התחדשות עירונית. חשוב להדגיש ולומר כי כיום ישנם מספר פרויקטים שונים המיושמים על מבנים רבים כחלק מהתוכנית המשלתית להתחדשות עירונית. רוצים לקדם פרויקט התחדשות בבניין המגורים שלכם? חשוב שתכירו את משמעות דירות הגג בבניין.

 

הסיבה המרכזית בגינה יזמים רבים בוחרים לוותר על פרויקטים בבניינים הכוללים דירות גג

מרבית הפרויקטים השונים להתחדשות עירונית מיושמים על בניינים שאינם כוללים דירות גג. בשביל להבין את הסיבה לכך, חשוב שתכירו את מנגנון התגמול המקובל בפרויקטים הללו. חשוב להבהיר כבר בפתיחת הדברים כי דיירי הבניין אינם משלמים כלל עבור הפרויקטים השונים. על אף השדרוג המשמעותי לכל חלקי הבניין, דיירי הבניין אינם נדרשים לשלם על כך כלל. אז מי בכל זאת נושא בנטל עלויות הבנייה? יזם הפרויקט. יזם הפרויקט נושא בכל נטל עלויות הפרויקט ובתמורה דיירי הבניין מקנים לו את זכותם המשותפת לתוספת הבנייה על הגג.

 

התמורה שתתקבל ליזם בבניינים הכוללים דירות גג קטנה יותר – מתי זה בכל זאת ישתלם לו?

במילים אחרות, יזם הפרויקט מקבל זכויות בנייה נרחבות שישרתו אותו לבניית יחידות דיור חדשות, אותן הוא יוכל למכור בכדי לממן את הפרויקט. בשורות הבאות נכיר מקרוב את ההבדלים המהותיים בין הפרויקטים השונים לעניין זה, אך בככליותו של דבר ניתן לומר כי היזם מקבל את כל הדירות החדשות שנבנות בתמורה לכל הוצאותיו עבור הפרויקט. את הדירות הללו הוא יכול למכור כך שהפרויקט כולו יהפוך רווחי עבורו. אך מה עושים בבניינים בהם יש דירות גג?

 

הכירו את הפרויקט שיבטיח כדאיות כלכלית ליזמים גם בבניינים עם דירות גג

דיירים המתגוררים בדירות גג בבניינים שצפויים לעבור התחדשות עירונית צפויים לקבל תמורה גבוהה משמעותית מדיירים המתגוררים בדירות רגילות בבניין. בשל העובדה כי הגג שייך לדיירי הדירות הגבוהות ביותר, הם יכולים לדרוש תמורה גבוהה עבור מתן אישור לתחילתו של הפרויקט, מה שהופך פרויקטים רבים ללא משתלמים עבור היזמים השונים. מתגוררים בדירת גג ורוצים לקדם פרויקטים שונים של התחדשות עירונית? פרויקטים של תמ"א 38 לא תמיד יצאו משתלמים עבור היזם.

 

אז מה ההבדל בין הפרויקטים השונים? הכירו את הפרויקטים המובילים בתוכנית הממשלתית להתחדשות עירונית

לאחר שנגענו בקשר בין פינוי בינוי דירת גג לבין כדאיות הפרויקט, חשוב להעמיק בהבדלים המשמעותיים בין הפרויקטים השונים. ישנם פרויקטים בהם שולי הרווח גדולים יותר, מה שמאפשר ליזמים לקדם פרויקטים של התחדשות גם בבניינים הכוללים דירות גג. 

הפרויקטים השונים במסגרת התוכנית הממשלתית להתחדשות עירונית:

  • פרויקט תמ"א 38
פרויקט תמ"א 38 הוא פרויקט הכולל שיקום מבנים קיימים. במסגרת פרויקט זה חברת בנייה מקצועית תחזק את הבניין בנקודות החלשות ביותר שלו. אנשי מקצוע מיומנים יבחנו את הבניין מבחינה הנדסית במטרה להבטיח שחברת הבנייה תעשה את עבודתה כראוי. לאחר השלמת כל שלבי הבנייה, הבניין יעמוד בתקני בטיחות מחמירים הנהוגים כיום בבנייה חדשה, ביניהם תקן 413 כנגד רעידות אדמה.

מתגוררים בדירת גג ורוצים לקדם פרויקט תמ"א 38? פרויקט זה הוא המורכב ביותר לקידום במבנים הכוללים דירות גג. הסיבה לכך היא התמורה הנמוכה יחסית של היזמים ושל חברות הבנייה. במסגרת פרויקט זה חברת הבנייה יכולה להוסיף כ 2.5 קומות חדשות בלבד. בכדי לקדם פרויקט זה בבניינים הכוללים דירות גג, היזמים ידרשו להעניק פיצוי גבוה לבעלי דירות הגג, מה שיותיר אותם עם תמורה שאינה תמיד כדאית מבחינה כלכלית.

  • פרויקט תמ"א 38/2
פרויקט תמ"א 38/2 הוא פרויקט שונה בתכלית מהפרויקט שהובא לעיל. במסגרת פרויקט זה חברת הבנייה תהרוס בניין מגורים בודד במטרה לבנות בניין מגורים חדש. הבניין החדש יבנה תוך הקפדה על כל תקני הבטיחות המחמירים ביותר, לרבות תקן 413 כנגד רעידות אדמה. מתגוררים בדירת גג ורוצים לקדם פרויקט תמ"א 38/2? הסיכוי שלכם טוב יותר. במסגרת פרויקט זה היזם וחברת הבנייה יהנו מתמורה גדולה יותר, מה שיאפשר להם להעניק תמורות גדולות יותר לבעלי דירות הגג ללא פגיעה משמעותית בכדאיות הפרויקט. 

  • פרויקט פינוי בינוי
פרויקט פינוי בינוי הוא פרויקט הדגל של התוכנית הממשלתית להתחדשות עירונית. במסגרת פרויקט זה הורסים כמה וכמה מבנים ישנים במתחם אחד במטרה לפנות מגרש גדול לבניית מגדלים רבי קומות. במסגרת פינוי בינוי דירת גג חברת הבנייה מוספיה עשרות ולעיתים אף מאות יחידות דיור חדשות למתחם. פרויקט זה נחשב לפרויקט המורכב ביותר ולכן הוא אורך שנים ארוכות. רוצים לקדם פינוי בינוי דירת גג? הסיכוי שלכם הוא הגבוה ביותר מבין כלל הפרויקטים.

במסגרת פרויקט זה חברת הבנייה מוסיפה עוד עשרות ואף מאות יחידות דיור חדשות, מה שמאפשר להעניק לדיירי הבניין המקורי תמורות גדולות יותר. ברוב המקרים בעלי דירות הגג יקבלו דירות גדולות משמעותית מהדירה המקורית שלהם כך שכל הצדדים יסיימו את הפרויקט מרוצים. לכן, בניינים רבים הכוללים דירות גג מנסים לקדם פרויקטים של פינוי בינוי במטרה להבטיח את התקדמותו של הפרויקט במהירות וביעילות.

 

התמורות המקובלות בפרויקטים השונים

חשוב להדגיש כי בכל הפרויקטים הללו דיירי הדירות המקוריות יהנו מתמורה גבוהה הרבה יותר משווי דירתם. בכלל הפרויקטים דיירי הבניין יקבלו דירות גדולות יותר בכ 12-25 מטרים רבועיים. התוספת תכלול חדר ממ"ד חדש, מרפסת שמש וחלל נוסף ברחבי הבית. מעבר לכך, כמובן שהדיירים יהנו מבניינים בטוחים הכוללים את כל תקני הבטיחות המחמירים ביותר, לרבות תקן ייעודי 413. כמו כן הבניינים לאחר הפרויקטים יעוצבו מחדש הן בחלקים החיצוניים והן בחלקים הפנימיים. 

 

רוצים לקדם פרויקטים בניין המגורים שלכם אך ישנם שכנים המתנגדים לכך?

כמו כן חשוב לדעת כי ישנם מקרים בהם פינוי בינוי דירת גג מאפשרת לבעל הדירה לקבל קול כפול בספירת כלל תומכי או מתנגדי הפרויקט. כלומר, אם אתם בעלים של דירת גג בבניין שצפוי לעבור התחדשות עירונית, ייתכן שהקול שלכם יהיה שווה כשני קולות של בעלי דירות רגילות בבניין. במאמר מוסגר חשוב להבהיר כי הפרויקטים השונים מחייבים את מתן אישורם של מרבית דיירי הבניין. בפסקה הבאה נרחיב מעט אודות תפקידם של בעלי הדירות בבניין בהליך קידום פרויקטים שונים של התחדשות עירונית.

בתחילת דרכה של התוכנית הממשלתית להתחדשות עירונית היא חייבה את הסכמתם של כלל דיירי הבניין. נתון זה גרם לפרויקטים רבים לא לצאת לפועל ולכן המדינה החליטה לערוך שינויים משמעותיים באחוז ההסכמה למטרת היתכנות. נכון לכתיבת שורות אלה ישנם פרויקטים המחייבים הסכמה של 80% מכלל דיירי המתחם וישנם כאלה המצריכים הרבה פחות, כ 66% בלבד. 

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו