תמ"א 38/2 זכויות קשישים

הכירו את כל זכויות הקשישים בפרויקטים השונים במסגרת תוכניות התחדשות עירונית

תמ"א 38/2 זכויות קשישיםמתגוררים בבניינים ישנים שנבנו לפני כמה עשרות שנים? השורות הבאות נכתבות עבורכם. מבנים רבים בישראל עברו, ורבים נוספים עוד צפויים לעבור פרויקטים שונים של התחדשות עירונית. הפרוייקטים הללו נועדו בכדי לחדש את המבנים הישנים ולהבטיח את עמידותם בפני רעידות אדמה. גם אתם מתגוררים בבניינים ישנים? בשורות הבאות נכיר את כל הדגשים החשובים ביותר שאתם חייבים להכיר אודות הפרוייקטים המובילים במסגרת התוכנית להתחדשות עירונית.

 

בטוחים שתמ"א 38 היא האפשרות היחידה לחידוש וחיזוק דירתכם? טעות בידכם! ישנן תוכניות שונות ומגוונות שאתם ממש לא רוצים לפספס

ראשית, חשוב לדעת כי כיום ישנן תוכניות רבות להתחדשות עירונית. בפסקאות הבאות נכיר מקרוב את תוכניות הדגל של התוכנית הכלל ארצית להתחדשות עירונית וכן נגע בהבדלים המהותיים בין התוכניות השונות. כמו כן חשוב להכיר את כל התנאים של בעלי הדירות בבניין שצפוי לעבור התחדשות עירונית, במטרה לוודא שתקבלו מהיזם ומהקבלן את כל המגיע לכם. מעבר לדגשים החשובים שכלל דיירי הבניין חייבים להכיר, ישנם את הקשישים שזכאים לתנאים שונים ומשופרים בפרוייקטים הללו – בשורות הבאות נרד לפרטים ונכיר את כל הדגשים החשובים.

הממשלה אינה מחלקת מתנות חינם – אז מדוע בכל זאת בניינים רבים בכל רחבי הארץ עוברים התחדשות ללא כל תשלום?

שנית, חשוב להדגיש כי תוכניות ההתחדשות העירונית הינן תוכניות ממשלתיות. ממשלת ישראל החליטה לקדם תוכניות של התחדשות עירונית במטרה לשקם מבנים ישנים שנבנו לפני עשרות שנים. הבנייה לפני עשרות שנים הייתה מיושנת ושיטות הבנייה השתפרו מאוד בשנים האחרונות. המבנים שנבנו לפני עשרות שנים אינם עומדים בתקני הבטיחות הקיימים כיום, ולכן הממשלה החליטה לפצוח בתוכנית כלל ארצית של התחדשות עירונית. 

 

רועדים מרעידת אדמה אפשרית? הפרוייקטים השונים להתחדשות עירונית יבטיחו הבניין שלכם לא ירעד יחד איתכם

סיבה נוספת בגינה הממשלה החליטה להתחיל בפרוייקטים רבים של התחדשות עירונית בכל רחבי המדינה היא החשש מרעידות אדמה. לא מעט אנשי מקצוע בתחום רעידות האדמה מעריכים כי יתכן שנחווה רעידת אדמה די משמעותית בשנים הקרובות. הבניינים הישנים שבנייתם הסתיימה לפני כמה עשרות שנים אינם כוללים את כל תקני הבטיחות להתמודדות מיטבית עם רעידות אדמה. נתון זה הוא אחד הגורמים המשמעותיים שהניעו את הרעיון הגדול בשם "התחדשות עירונית".

אז כפי שציינו מעלה, כיום יש לא מעט פרויקטים שונים של התחדשות עירונית. בשורות הבאות נכיר מקרוב את הפרויקטים המובילים במסגרת התוכנית.

 

הפרויקטים המובילים בתוכנית ההתחדשות הם:

  • תמ"א 38/1

תוכנית תמ"א 38/1 היא תוכנית הדגל של הפרויקטים השונים. תוכנית זו הייתה התוכנית הראשונה שחשבו עליה כאשר החליטו להתחיל לשקם מבנים ישנים בישראל. התוכנית כוללת שינויים רבים בבניין קיים, אך ללא הריסתו. במסגרתה הבניין עובר חיזוקים הנדסיים שמבטיחים שהוא יעמוד בכל התקנים הקיימים כיום, הבניין יהנה משיפוץ פנימי וחיצוני, יתווספו לו מספר יחידות דיור חדשות, כל דיירי הבניין יהנו מתוספת של חדר ממ"ד וכן לעיתים גם ממרפסת שמש. חשוב לדעת כי לא כל בניין יוכל לעבור תוכנית של תמ"א 38/1, אלא רק בניינים שעומדים בתנאים המפורטים בחוק.

  • תמ"א 38/2

תוכנית תמ"א 38/2 היא מעין תוכנית המשך לתוכנית המקורית ובמסגרתה הורסים כליל את הבניינים הישנים לטובת בניית בניינים חדשים. במסגרת תוכנית הבניין כולו נהרס ובמקומו נבנה בניין חדש הכולל תשתיות משופרות, כמות גדולה יותר של יחידות דיור ועוד לא מעט שינויים נוספים. השינויים המרכזיים – הבניין עומד בכל תקני הבטיחות כנגד רעידות אדמה, דיירי הבניין המקורי יהנו מדירות חדשות וגדולות יותר, הדירות החדשות יכללו חדרי ממ"ד, מרפסת שמש וחניה. כמו כן הבניין יהנה מתוספת של מעלית.

  • פינוי בינוי

תוכנית נוספת ושכיחה במיוחד במסגרת ההתחדשות העירונית היא תוכנית פינוי בינוי. תוכנית זו כוללת הריסה של מתחם גדול הכולל מספר בניינים ישנים שאינם עומדים בתקן רעידת אדמה. תוכנית זו מזכירה מאוד את תוכנית תמ"א 38/2, אך במסגרתה הורסים מתחם שלם ולא בניין בודד. הדיירים בבניינים המקוריים יהנו מדירה חדשה וגדולה בכ 25 מטר, מחדר ממ"ד, מחנייה, ממרפסת שמש וכמובן מבניין חדש העומד בכל תקני הבטיחות המחמירים ביותר. שינוי זה מבטיח לדיירים השבחה של עשרות אחוזים בשווי הדירה שלהם.

 

תמ"א 38/2 זכויות קשישים – ההטבות שיקלו על קשישי הבניין את שלבי השיפוץ 

לאחר שהכרנו בקצרה את תוכניות הדגל של ההתחדשות העירונית, קיימת חשיבות רבה שתכירו את כל זכויותיהם של קשישים במסגרת תמ"א 38/2 זכויות קשישים. הקבלנים חייבים להעניק לא מעט זכויות עודפות לקשישים במסגרת התוכניות הללו ובשורות הבאות נציג את העיקריות שבהן. 

תחילה חשוב לדעת כי התנאים המשופרים לקשישים שונים בין הפרויקטים השונים. בפרויקטים של פינוי בינוי בני 70 ומעלה יקבלו את אחת מהאפשרויות הבאות:

  1. דירה קטנה בשווי נמוך משווי הדירה העתידית בתוספת כסף בשווי ההפרש בין הדירה הקטנה לבין הדירה העתידית.
  2. פיצול ל 2 דירות קטנות כאשר שתיהן יחד שוות את הדירה העתידית שהקשיש היה אמור לקבל.
  3. בחירה במעבר לדיור מוגן, רכישת דירה חלופית בשווי הדירה העתידית, קבלת סכום כסף בשווי הדירה העתידית.
חשוב להדגיש כי היזם והקבלן הם אלה שבוחרים את האפשרות הטובה ביותר עבורם מבין האפשרויות כולן. ברוב המקרים בוחרים היזמים באפשרות של רכישת דירה קטנה ותוספת כספית בשווי ההפרש בין הדירה הקטנה לבין הדירה העתידית.

 

קשישים בפינוי בינוי – הטבות משמעותיות החל מגיל 70!

בני 75 ומעלה בפרויקטים של פינוי בינוי נהנים מהטבות משמעותיות יותר והם רשאים לבחור את האפשרות המתאימה ביותר עבורם מבין השלושה שהובאו מעלה. חשוב להדגיש כי ההטבות שהצגנו שייכות אך ורק לפרויקטים של פינוי בינוי. קשישים בפרוייקטים של תמ"א 38 נהנים מאפשרויות שונות לגמרי. בשורות הבאות נכיר את כל הדגשים החשובים שאתם חייבים להכיר אודות ההטבות לקשישים במסגרת תוכניות תמ"א 38.

 

קשישים בתמ"א 38 – הטבות משמעותיות החל מגיל 80!

תחילה חשוב לדעת כי הגדרת קשישים משתנה בים הפרויקטים השונים. בעוד בפרויקטים של פינוי בינוי אנשים מגילאי 70 ומעלה מוגדרים קשישים לעניין ההטבות השונות, בפרויקטים של תמ"א 38 הדיירים יוגדרו קשישים לעניין ההטבות מגילאי 80 ומעלה. וממה הם נהנים בגילאים הללו? דיירים בבניין שעובר תמ"א 38 בגילאי 80 ומעלה זכאים לבקבל הטבות באשר לדירה החלופית בלבד. כלומר, קשישים בגילאי 80 ומעלה בפרויקטים של תמ"א 38 יהנו מהטבות בדירתם החלופית, אך לא יוכלו לקבל תמורת דירתם סכום כסף בשוויה העתידי, לא יוכלו לרכוש דירה קטנה וליהנות מהפרשי המחירים ועוד.

 

לסיכום, התוכניות השונות כוללות שינויים שונים בבניין המקורי ולא מעט הטבות לקשישים – חשוב שתכירו את כל הזכויות המגיעות לכם!

לסיכום הדברים, כיום יש לא מעט תוכניות שונות במסגרת תוכנית התחדשות עירונית. מטרת העל של כלל התוכניות היא לשקם מבנים ישנים שנבנו לפני כמה עשרות שנים ולהבטיח את עמידותם המיטבית במקרה של רעידת אדמה. בכלל הפרוייקטים הדיירים יהנו מלא מעט הטבות שיעלו את ערך דירתם בעשרות אחוזים. בין כלל ההטבות ניתן למנות את הגדלת הדירה בכ 25 מטרים רבועיים לכל היותר, הוספה של חדר ממ"ד, הוספה של מרפסת, בפרוייקטים מסויימים הוספה של חניה. מעבר לתוספות האישיות, הבניין יעבור שינוי מהותי – שיפוץ או בנייה מחודשת. 

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו