ביטוח רעידות אדמה

ביטוח רעידות אדמה

בחיי היום יום נפוצה מאוד האשליה של כולנו שאנו הולכים על קרקע מוצקה. למעשה, האדמה שכולם הולכים עליה איננה אלא שכבה דקה יחסית, שמכסה רק חלק קטן משטח הפנים של כדור הארץ.

מתחת לשכבה דקה זו רועשים וגועשים כוחות גאולוגיים אדירים שבמרבית הזמן אינם מורגשים. עם זאת, מזמן לזמן מביאים כוחות תת קרקעיים חזקים לרעידות חזקות, בעוצמות משתנות.

חלק מהרעידות אינן מביאות עמן הרס וחורבן אולם אחרות, חזקות יותר או כאלה שמכות באזורים המאוכלסים בצפיפות, גורמות לנזקים גדולים הן בנפש והן ברכוש. על מנת להתמודד בצורה טובה יותר עם נזקים צפויים שמלווים את הרעידות החזקות, חשוב לנקוט במקביל בשני צעדים חשובים – הצעד הראשון הוא היערכות נכונה והצעד השני הוא היערכות פיננסית מתאימה.

מתכוננים נכון

אי אפשר לדבר על היערכות לרעידות אדמה מבלי לשלב כיסוי פיננסי ביטוחי עם היערכות נכונה ברמה ההתנהגותית לשעת חירום.

ברמה הפיננסית

כיום אין תחליף לרכישת ביטוחים מתאימים שיאפשרו שיקום הנזקים שיגרמו לרכוש פרטי בשעת משבר.

הכיסוי העיקרי טמון בביטוח מבנה, שיכול לכלול בתים פרטיים, דירות, מבני משרדים, מפעלים ורכוש עסקי ומסחרי נוסף. יש לציין את קיומו של ביטוח תכולה, שיכול לספק הגנה מפני נזקי רעידות גם לפגיעה ברכוש מעבר למבנה עצמו.

במקביל, אסור לשכוח שניתן לבטח רכוש אחר, שאיננו מבנה או תכולה, כגון כלי רכב, מכונות ועוד, וזאת באמצעות רכישת ביטוח ייעודי.

ברמת ההתנהגות

בשל הסיכון לנפש, היערכות נכונה כוללת חיזוק מבנים, פעולות המבצעות על תכולת דירה למניעת התמוטטות (למשל חיזוק ארונות וחיבורים בברגים אל הקיר), הצטיידות בערכת עזרה ראשונה, פנס, מזון יבש ומשומר ועוד.

סיכון מוגבר למבנים

בשל העובדה שלא ניתן לחזות אילו רעידות אדמה צפויות לפגוע בישראל בעתיד הקרוב, חשוב לקחת בחשבון את האפשרות לקיומם של רעשים בעוצמה מסוכנת.

העובדה שישראל מצויה בסמוך לשבר הסורי אפריקני מעמידה אותה בפני מצב שרעידות אדמה חזקות הן רק עניין של זמן. למעשה, בהיסטוריה הרחוקה ניתן למצוא לא מעט דוגמאות לקיומן של רעידות קשות ביותר, שחלקן הביאו לקריסה של ערים שלמות.

זה המקום לציין שלטיב הבנייה ואיכותה השפעה ניכרת על יכולתו של המבנה לעמוד בפני רעידות חזקות. זו בדיוק הסיבה לכך שתקני בניה מודרניים שהונהגו בישראל משנות השמונים הביאו להקמת מבנים עמידים יותר. זו גם הסיבה לכך שהוחל בשנים האחרונות בפרויקט לאומי של חיזוק מבנים, המוכר בשמו תמ"א 38.

יחד עם זאת, למרות כל האמצעים, נזקים קשים למבנים היו ויהיו, ולכן אין תחליף לרכישת ביטוח שנועד לאפשר את שיקום הנזקים והחזרה לשגרה.

לא חובה, אבל כדאי

ביטוח מבנה מפני סכנה של רעידת אדמה איננו חובה. למרות שיש הסבורים שהמדינה צריכה לחייב בחוק את קיומו של הביטוח, ואף היו שהציעו לגבות את הפרמיה עבורו באמצעות תשלומי הארנונה העירוניים. נכון לרגע כתיבת שורות אלה לא נראה שההצעות האלה קרובות לכדי מימוש.

למעשה, בניגוד לנזקים שנגרמים עקב מצבי מלחמה, בהם זכאים אזרחי ישראל לפיצוי מסוים מטעם מס רכוש, במקרה של רעידת אדמה האחריות לפיצוי מוטלת אך ורק על כתפי האזרחים. מי שהקדים ורכש ביטוח – יקבל פיצוי בעת הצורך. מי שלא רכש ביטוח – מסתכן בכך שיהיה עליו לשקם את ביתו בכוחות עצמו, מאמצעיו האישיים.

למרות שניתן לרכוש כיסוי ביטוחי למבנה ללא סעיף רעידת אדמה, רבים בוחרים לשלם תוספת פרמיה (לא גדולה) בתמורה להגנה מפני רעידות. יתר על כן, יש המעדיפים לשלם אף יותר, ובכך להפחית את סעיף ההשתתפות העצמית המקובל.

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו