תמ"א 38 – מה קורה כשאין היתר?

תמ"א 38 – מה קורה כשאין היתר בנייה?כאשר לא ניתן למצוא את היתר הבנייה של המבנה קיימת בעייתיות בהוצאת תמ"א 38 לחיזוק מבנים אל הפועל.

במאמר זה נעסוק במקרים בהם לפי סעיפים בעייתיים בתמ"א 38, ייוצרו סיטואציות בהם הרשות המקומית לא תוכל לאשר את תוכניות התמ"א.

מהי תכנית תמ"א 38?

תמ"א 38 הינה השם הנפוץ בציבור לתיאור תוכנית המתאר הארצית לשם חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. לשם תמריץ לחיזוק המבנה, מדינת ישראל מעניקה בתמ"א זכויות בנייה נוספות.

התמ"א אושרה על ידי ועדת השרים לענייני פנים ושירותים, תמ"א 38 מעניקה זכויות בנייה לתוספת של יחידות דיור והרחבת דיור במבני מגורים, ותוספת של שטחי בנייה למבנים שאינם מיועדים למגורים בהליך ישיר, כדי לעודד את החיזוק.

תמ"א 38 יכולה לחול על מבנים שההיתר לבנייתם הוצא לפני שנת 1980, למעט מבנים שהתקן הישראלי לרעידות אדמה פטר אותם. כל המבנים שנבנו לאחר מועד זה, יחולו עליהם הוראות החיזוק ללא תוספת של זכויות בנייה. פירוט תוספת הזכויות יכולה להיות באמצעות תוספות קומה או מילוי של קומת עמודים או אגף.

סעיפים בעיתיים בתמ"א – היתרים ישנים

כאמור, תמ"א 38 קובעת כללים והגדרות ברורות לגבי מבנים שיהיו זכאים לחיזוק מפני רעידות אדמה. הכלל החשוב התלוי לשם זכאות המבנה הינו כי על הבניין לא לעמוד בתקן העמידות מפני רעידת אדמה.

במקרים רבים, היתר הבנייה של המבנה לא נמצא באופן פיזי ולכן הרשות המקומית לא יכולה באופן אבסורדי לאשר את התמ"א ולתת זכויות בנייה נוספות. למרבה הצער, ייתכן כי במקרה זה לא יהיה מנוס והדיירים ייאלצו לעשות את החיזוק עצמו.

כך למשל בניין שחווה את הבעייתיות בסעיף נתקל באותה בעיה מכיוון שהם איבדו את היתר הבנייה. הבניין קיבל היתר לפני שנת 1980 אבל נעשו לו תוספות לאחר מכן, ולכן ההיתר שיש ברשותם הוא רק לאחר 1980. ולכן ברגע שהם מצאו יזם שיבצע את החיזוק, התברר שלא ניתן לקבל זכויות בתמ"א בגין בניין זה.

השתלשלות המקרה – ההיתר לא נמצא ותקע את הפרויקט

באותו מקרה, לאחר תלונות רבות של תושבים בנדון שהגיעו לעירייה, התקשתה גם העירייה להסביר את הסעיף הבעייתי והם החליטו לפנות למנהל התכנון. בהמשך לכך, יו"ר ועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר וסגן ומ"מ ראש העירייה, שלח מכתב דחוף אל ראש מנהל התכנון במשרד הפנים בדרישה לפשט את הסעיף הבעייתי בחוקי התמ"א כדי שבניינים כמו בניין זה יוכלו להיות מחוזקים. באותו מקרה אכן מדובר בבנין טרומי שהוצא על פי היתר בשנת 1980 ואכן ההיתר אבד.

מה ניתן לעשות? דעות מומחים

מומחים העוסקים בתחום התמ"א 38 טוענים כי מקרים כאלו התרחשו בעבר ובנייני מגורים רבים במצב זה מתקשים לקבל את זכויות החיזוק ותוספת הזכויות במסגרת התוכנית של התמ"א.

על פי אותם המומחים פנייה לוועדת ערר באותו נושא או אף לבית המשפט, יכולה לקבוע כי הבנייה יהיה זכאי לזכויות החיזוק. כמו כן משרד הפנים בוחן בימים אלו סוגיה זו.

תמ"א 38 כשאין היתר

תמ"א 38 הינה תוכנית מתקדמת ומורכבת לחיזוק וביצוע של תוספת בנייה למבנים ישנים שנבנו לפני שנת 1980. על אף חדשנותה של התמ"א, סעיפים בעיתיים שנקרו בזמן האחרון בשורה של מקרים יכולה להעמיד מספר בניינים בפני בעיתיות.

במידה וההיתר לבניין טרומי לא היה בנמצא, לא ניתן ליישם את התמ"א לשם החיזוק. במקרים מורכבים מעין אלו, מומלץ להיוועץ עם גורם מקצועי ומנוסה בתחום. גורם זה יבדוק את מכלול הנסיבות וילווה את ההליך בצורה מיטבית המשרת בצורה הטובה ביותר את אינטרס הלקוח והדיירים.

קבוצת עידן התחדשות עירונית
קבוצת עידן התחדשות עירונית

ביצוע פרויקטים למגורים והתחדשות עירונית בסטנדרטים הגבוהים ביותר.
עשרות שנות ניסיון בביצוע מגוון רחב של פרויקטים מאפשר לכם לישון בשקט ולדעת שהבית שלכם בידיים טובות .

שתפו את המאמר:

צרו איתנו קשר:
התקשרו עכשיו